onsdag den 4. juni 2014

HØFLIGHED // JA // TAK

Jeg er SÅ træt af uhøflige mennesker! Hvad sker der i dagens Danmark? Hvor er vores høflighed, venlighed og medmenneskelighed blevet af? I denne ego-centrerede mig-verden, som vi lever i, synes jeg, at der er kommet alt for stor opmærksomhed på selvet. Vi går rundt i vores egen bobbel, hvor vores eneste fokus er  egne problemer og tanker. Vores bobbel fylder så meget at vi for det meste glemmer at det er vigtigt at hoppe ud og koncentrere os om den verden som vi lever i og vores medmennesker. 
...
Herman Bang beskrev i slut-1800-tallet "de stille eksistenser", som var kvinder der tilsidesatte egne lyster og behov fremfor andre mennesker. Overdreven næstekærlighed, så at sige... 

Og det er jo også for meget, hmm... Kodeordet, når vi snakker om høflighed, er balance. 
Der skal være balance i tingene. Vi skal koncentrere os om os selv, men ikke for meget. Vi skal være høflige overfor andre mennesker - men ikke så meget at vi tilsidesætter egne behov. 

Derfor siger jeg:  "Høflighed - ja tak!" Jeg vil gerne be' om høflighed. Hop' ud af boblen og kig dig omkring. Giv plads til den gravide dame i bussen. Giv en forlomme i køen. Og smil. 
Alle taler smilets sprog. Smilet kan få en op. Smilet indikerer venlighed. 
Og du kan begynde fra dette sekund. Der skal ikke så meget til. 
// Anne-Sofie 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar